Vedtægter for Ans IF

HJEMSTED

§1 Foreningens navn er ANS IDRÆTSFORENING (Ans IF). Dens hjemsted er Silkeborg Kommune.

FORMÅL

§2 Foreningens formål er at skabe interesse og give mulighed for at dyrke idræt, motion, kurser og at få kulturelle oplevelser i Silkeborg Kommune.

TILHØRSSTED

§3 Foreningen er medlem af relevante forbund og organisationer i Danmark.

MEDLEMMER

§4 Stk. 1
Som medlem kan optages enhver, der vil indordne sig under foreningens formål – såvel aktiv som passiv.

Stk. 2
Udmeldelse kan ske til den relevante udvalgsformand eller til den af bestyrelsen udpegede forretningsfører og kan kun ske, såfremt medlemmet ikke er i kontingentrestance. Udmeldelse skal ske skriftligt og har omgående virkning.
Overtræder et medlem foreningens formål og vedtægter eller udviser en opførsel, der gør vedkommende uværdig til at være medlem af foreningen, kan bestyrelsen ekskludere den pågældende. Et ekskluderet medlem har ret til at få denne eksklusion afprøvet ved førstkommende generalforsamling.

BESTYRELSEN/FORRETNINGSUDVALG

§5 Stk. 1
Foreningen ledes af et forretningsudvalg på 5 personer, hvoraf 4 vælges på generalforsamlingen. Den sidste indstilles af AIKC’s bestyrelse. Udvalgsformænd indkaldes til 2 møder om året eller efter behov. Forretningsudvalget konstituerer sig med formand, næstformand og sekretær. Forretningsudvalget ansætter forretningsfører. Valget på generalforsamlingen gælder for en 2-årig periode, således at 2 medlemmer er på valg hvert år. Der vælges 2 suppleanter for en 1-årig periode.
Forretningsudvalget er beslutningsdygtigt når mindst 4 medlemmer er til stede. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Stk. 2
Foreningen tegnes af det samlede forretningsudvalg eller af formand og næstformand. Formand og næst-
formand kan meddele prokura til forretningsfører. Lån kan optages efter godkendelse af det samlede for-
retningsudvalg og udvalgsformænd. Ved uenighed i forretningsudvalget afgøres dette ved almindelig flertalsbeslutning.

Stk. 3
Forretningsudvalget nedsætter de udvalg, som er hensigtsmæssigt for foreningens drift.

Stk. 4
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
SPORTSUDVALGENE

§6 Stk. 1
Udvalgene skal bestå af 3-5 personer afhængig af størrelse og behov. Udvalgene er selvsupplerende og indstilling gælder for en 1-årig periode, dog kan udskiftning finde sted, hvis den indstillede forlader det pågældende udvalg.
Udvalgene vælger officielt formand/administrator, økonomiansvarlig, it-ansvarlig, materialeansvarlig og træner/instruktøransvarlig. Personsammenfald i funktionerne er mulig. Undladelse heraf kun muligt efter dispensation fra forretningsudvalget.

Stk. 2
Udvalgene er ansvarlig for indstilling af årsbudgetter samt overholdelse af kvartals- og årsbudgetter.
Udvalgene er ansvarlige for den daglige drift i afdelingen og kan disponere i henhold til det godkendte budget.
Udvalgene må ikke søge sponsorstøtte uden forretningsudvalgets godkendelse.
Udvalgene er ansvarlige for at indstille hjælpere til events.

GENERALFORSAMLING

§7 Stk. 1
Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen.
Generalforsamlingen afholdes inden udgangen af februar måned og indkaldes via hjemmeside og Conventus senest 3 uger forud. Indkomne forslag skal være bestyrelsen i hænde senest 7 dage før generalforsamloingen.
Stemmeret har alle der er fyldt 15 år, som har været medlem i 3 måneder, og som ikke er i kontingent-
restance.
Dirigenten bestemmer stemmemetoden, dog skal det efterkommes, hvis mindst halvdelen af de frem-
mødte stemmeberettigede ønsker skriftlig afstemning.
Der er stemmeret til børns forældre. 1 barn 1 stemme.

Stk. 2
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter:

1. Valg af dirigent.
2. Formandens beretning.
3. Formanden for forretningsudvalget fremlægger visioner og handlingsplan for den samlede forening og formændene for udvalgene for de enkelte udvalg.
4. Orientering omkring budgetter og kontingenter.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Valg af forretningsudvalg i henhold til § 5, stk. 1 samt valg af 2 suppleanter.
7. Valg af 2 revisorer samt revisorsuppleant.
8. Eventuelt.

Stk. 3
Ændring af vedtægterne kan vedtages på ordinær generalforsamling eller ekstraordinær generalforsamling, når forslaget er indsendt rettidigt og mindst 2/3 af de mødte stemmeberettigede stemmer herfor. Vedtægts-
ændringer skal skriftligt varsles ved offentliggørelse af dagsorden. Ændringer i vedtægterne skal godkendes af Silkeborg Kommune (Vandlegeplads).

Stk. 4
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer skriftlig indgiver begæring herom til bestyrelsen. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 1 måned efter, at begæringen er fremsat overfor bestyrelsen med oplysning om det emne, der ønskes behandlet. Om udsendelse af dagsorden og indkaldelse gælder bestemmelserne i § 7.

Stk. 5
Beslutning om foreningens opløsning kan kun tages på en til dette øjemed indkaldt ekstraordinær gene-
ralforsamling. Til beslutningsdygtighed kræves, at mindst halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer går ind for forslaget. Opnås et sådant flertal på generalforsamlingen, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til ny generalfor-
samling, hvor beslutningen kan træffes, hvis 2/3 af de afgivne stemmer går ind for forslaget uanset antal-
let af tilstedeværende medlemmer. På den beslutningsdygtige generalforsamling træffes beslutning om, hvorledes foreningens formue skal afvikles – simpelt stemmeflertal er afgørende.
Det betinges dog, at foreningens formue skal anvendes til idrætslige og almennyttige formål i Ans By og Silkeborg Kommune.

Således vedtaget på stiftende generalforsamling februar 2006 med
ændringer på generalforsamling 28/2-2010, 25/2-2012, 25/2-2015 og 21/6-2021.